پسته داریس
خانه / دسته‌بندی نشده / روش نگهداری طولانی مدت پسته

روش نگهداری طولانی مدت پسته

برای آگاهی از چگونگی روش های حفاظت پسته خشک ایرانی در بازه های طولانی مدت کدام منابع معتبرند؟ مناسبترین دوره زمانی که پسته را در خانه یا انبار های بزرگ نگهداری می کنند چقدر است؟
پسته خشک مغز مقوی است که با انجام عملیاتی ماندگاری طولانی مدت می یابد، این عمر طولانی در اثر نبود آب و خشک بود آن حاصل می شود در واقع از عوامل فساد در مواد غذایی وجود رطوبت در آن می باشد.
در گذشته برای عرضه اقلام خشکبار از کیسه های کاغذی استفاده می کردند چرا که این پاکت ها با ایجاد فضای خشک و تاریک برای نگهداری این اقلام مناسب بودند لذا هرگز نباید پسته و خشکباری همانند آن را در نایلون که حفاظ مناسبی نیست نگهداری کرد.

پسته خشک
گفتنی است مساله انبارداری و حفظ مناسب پسته برای عرضه آن طی ماه های متمادی بسیار حیاتی است و باید دانش کافی در این زمینه وجود داشته باشد تا بدین طریق از فساد غذایی مربوطه جلوگیری شود چرا که پسته خود ماده خوراکی حساسی است که در شرایط نامطلوب به سرعت ممکن است آلودگی های قارچی در آن هویدا شوند.

جلوگیری از اتلاف کیفیت پسته

دانش کافی در زمینه حفظ مواد غذایی موجب ضمانت سلامت جامعه و خانواده است که در سطح جامعه و محیط خانه مورد توجه قرار می گیرد.
خشکبار از اقلامی هستند که بیشتر در شرایط انبار مانی می مانند و نگهداری طولانی مدتشان در خانه نیز باید با آگاهی های کافی همراه باشد.
مهمترین مرجعی که برای بالا بردن اطلاعات در این زمینه وجود دارد کتب تخصصی موجود و سایت هایی هستند که اطلاعات لازم را ارائه می کنند.
بهتر است بدانید در صورتی که خشکباری چون پسته نیاز است برای طولانی مدت در خانه نگهداری شود فریز کردن آن کار مناسبی است برای این کار لازم است از ظروف در بسته استفاده شود تا بدین طریق از نفوذ نم جلوگیری شود.
فریز پسته می تواند منجر به سالم و تازه ماندن آن تا یکسال و حتی بیشتر با شرایط دمایی مربوطه شود.
پسته خشک
حفظ کیفیت پسته ایرانی و جلوگیری کامل از اتلاف کیفیت حقیقی آن به صورت تخصصی به عوامل متعددی بستگی دارد که عبارتند از:
  • میزان رطوبت پسته مورد نظر می باشد.
  • رطوبت نسبی و درجه حرارت محیط نگهداری دارای اهمیت است.
  • به مهار اکسیژن محیط توجه می شود.
  • کنترل و جلوگیری از فعالیت حشرات نیز در اولویت هستند.
خاطر نشان می شود با در نظر گرفتن اینکه پسته بسار مستعد جذب رطوبت هوا است بسته بندی مناسب برای انبارداری اهمیت می یابد لذا بهترین پسته بندی برای آن وکیوم و تزریق گاز ازت است و یا هر بسته بندی محکمی که نفوذ ناپذیر باشد مناسب و ایده آل می باشد.
پسته خشک

پسته تازه و سالم با انبارداری مناسب

شاید این سوال در ذهن شما نیز مطرح شده باشد چگونه می توان محصولی همچون پسته را برای مدت های طولانی نگهداری کرد و از آفت ها و آسیب های احتمالی محافظت نمود؟
پسته نیز همچون دیگر محصولات باغی برای نگهداری طولانی مدت نیازمند مراقبت های خاص تحت شرایط کنترل شده می باشد که از عوامل دخیل در این امر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. دما: دمای محیطی که پسته در آن نگهداری می شود بعنوان یکی از مهمترین عوامل دخیل در سالم ماندن آن مطرح است.وابسته به نوع و گونه پسته مورد نظر و البته حجم محصول مورد نگهداری باید حد پایین و بالای دما را برای آن رعایت کرد تا از سرمازدگی و یا گرمازده شدن محصول جلوگیری بعمل آید.
  2. رطوبت: میزان رطوبت موجود در فضایی که پسته در آن نگهداری میشود بسیار حائز اهمیت است چرا که عدم توجه و رعایت این موضوع باعث تسریع در رشد باکتری ها و آفت در پسته شده و محصول خیلی زودتر از آنچه که فکرش را بتوان کرد خراب می گردد.
  3. مواد نگهدارنده: استفاده از مواد نگهدارنده تنها در انبار های بزرگ پسته صورت می پذیرد که البته این مواد هیچ گونه تماس مستقیمی با محصول نداشته و فقط شرایط محیطی را جهت محافظت از عوامل تخریبی آن کنترل می کنند که روش استفاده از این مواد و گونه های مختلف آن تحت شرایط گوناگون متفاوت است.
باید به این نکته اشاره کرد که پسته عاری از رطوبت با دمای کمتر از ۲۵درجه و رطوبت حدودا ۷۰ % دوازده ماه ماندگاری دارد و با بهبود شرایط از طریق بسته بندی مناسب و … این مدت زمان افزایش می یابد به طوری که پسته را می توان با همان طعم و ویژگی های اولیه مورد مصرف قرار داد.e>
منبع: بازار پسته ایران

مطلب پیشنهادی

قیمت مغز پسته بسته بندی شده

خرید پسته ومغز پسته از مغازه های آجیل فروشی به صورت بسته بندی یا فله ممکن است. پسته یکی از انواع آجیل و خشکبار است که مصرف آن در بین ایرانیان از قدمت زیادی برخو

دیدگاهتان را بنویسید