پسته داریس
خانه / دسته‌بندی نشده / بزرگترین تولید کننده پسته درجه یک جهان

بزرگترین تولید کننده پسته درجه یک جهان

لقب بزرگترین تولید کننده پسته شایسته کدام کشور است و وضعیت صدور آن چگونه است؟ در مراکز بزرگ تولید پسته اقلام درجه یک آن با چه ویژگی هایی در جهان توزیع می شوند؟
پسته محصول باغی ویژه ای است که تنها در بخش هایی از این کره خاکی ( اغلب مناطق گرم و خشک و خاک ویژه لومی مورد توجه است) امکان رشد و نمو دارد، خوشبختانه ایران یکی از این مناطق ویژه است به طوری که شهر کرمان دارای بزرگترین باغات پسته می باشد و از این رو به این مرکز عنوان دارنده وسیعترین جنگل پسته مصنوعی داده می شود البته رفسنجان در دارا بودن باغ های پسته سرآمد همه شهرهاست.

تولید کننده پسته

ایران در رده تولید کنندگان بزرگ پسته

ایران با برخورداری از موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز، کشاورزی موفقی دارد و پسته از محصولات ویژه در دنیای کشاورزی برای ایران محسوب می شود به گونه ای که ایران تا سال ۲۰۱۱ تولید کننده بزرگ پسته در تمام دنیا برشمرده می شد اما با عارض شدن مسائل مختلفی از جمله تغییرات جوی، کم آبی ها و … تولید محصول با کاهش مواجه شده در مقابل رقیب بزرگ ایران در کشت پسته یعنی آمریکا توانسته با رونق در تولید پسته عنوان بزرگترین تولید کننده را از ایران سلب نماید اما ایران همچنان مقام دوم را داراست و بهبود شرایط می تواند به جایگاه نخست خود بازگردد.
قابل ذکر است با اینکه آمریکا بالاترین درصد تولیدات را دارد اما با صادرات کم مصرف داخلی بالایی را رقم زده است اما چرخ اقتصاد پسته ایران با صدور ۹۰ درصدی اش در جریان است که مصرف اندک داخل ایران این موقعیت را ایجاد نموده است.
جالب است بدانید ایران صادر کننده بزرگ و برتر پسته در جهان است و در مقابل چینی ها بر حسب در آمد سرانه خود به بزرگترین وارد کنندگان و مصرف کنندکان خشکبار و پسته در جهان مبدل شده اند.

پسته درجه یک ایران پرطرفدار در تمام جهان

تولید پسته را در ایران در تمام نقاط آن می توان چشمگیر دید (تولیدی فراتر از ۲۰۰۰۰۰ تن در سال) و استان کرمان صدر نشین این منصب می باشد اما کمترین کشت پسته در کشور در شمال غرب واقع در اردبیل و آذربایجان غربی بوده و در باقی مراکز اهتمام بیشتری برای کشت پسته صورت گرفته است.
پسته درجه یک
باکیفیت ترین پسته با ویژگی درجه یک از مرکز رفسنجان، مشهد، مرکز یزد و دامغان در بازار های بزرگ (ایران و جهان) وارد می شوند که از خصیصه های منحصر به فردی برای تعیین کیفیت بهره گرفته می شود که عبارتند از:
  • محصولی که دستچین شده باشد.
  • درشت و خندان باشد.
  • تازه و خوش عطر باشد.
  • سالم و عاری از سموم باشد (ارگانیک باشد یا از آفلاتوکسین تهی باشد)
گفتنی است پسته ایران با طعم ایده آل در تمام جهان پرطرفدار شده است به گونه ای که تا به حال از هیچ مرکزی چه آمریکا چه ترکیه و سوریه پسته ای به کیفیت پسته ایران در بازار جهانی وارد نشده است و همین امر بازار پسته ایران را محفوظ داشته لذا کشور ما می تواند با ارتقای صنعت پسته بازار های بسیار بزرگتری را برای صادرات و عرضه پسته بیابد!
اما از جمله کشور هایی که از پسته ایران استقبال کم نظیری دارند عبارتند از:
  • آلمان و بلژیک
  • امارات متحده
  • روسه و اوکراین
  • چین و هنگ کنگ
  • هند و تابوان.
    منبع: بازار پسته ایران

مطلب پیشنهادی

قیمت مغز پسته بسته بندی شده

خرید پسته ومغز پسته از مغازه های آجیل فروشی به صورت بسته بندی یا فله ممکن است. پسته یکی از انواع آجیل و خشکبار است که مصرف آن در بین ایرانیان از قدمت زیادی برخو

دیدگاهتان را بنویسید