پسته داریس
خانه / دسته‌بندی نشده / انواع پسته ممتاز ایران در راه صادرات

انواع پسته ممتاز ایران در راه صادرات

کدام شهرهای ایران گوی سبقت را در صادرات پسته ممتاز و اعلا ربوده اند؟ در راه صادرات پر بار انواع پسته مرغوب ایرانی کدام ارقام بیشتر مطرح می شوند؟
پسته خوشمزه ایرانی، محصولی صادراتی و یک سوغاتی ناب و اصیل از خاک ایران برای تمام دنیا است، طعم متمایز و بی نظیر پسته روییده در ایران زمین، این محصول را در دنیا از دیگر گونه ها و محصولات رقیب گرانتر کرده است به طوریکه پسته آمریکا هرگز نمی تواند از حیث طعم و عطر به پای پسته ایرانی برسد.
خوشبختانه ایران به دلیل جغرافیای خاصش بهترین بستر برای پرورش این محصول لوکس جهانی می باشد لذا می توان پرورش و کشت گسترده آن را در خاک حاصلخیز کرمان و البته خراسان مشاهده کرد.

انواع پسته ممتاز ایران زمین

پسته تنها محصول برخاسته از کشاورزی است که بازار صادراتی پر سود دارد به نسبت دیگر تولیدات دارد لذا می تواند ارز فراوانی را وارد کشور کرده و اقتصاد را دچار تحول نماید از این رو مسئولین تلاش خود را می کنند تا شرایط پرورش خوب آن را با استفاده از روش های نوین کشاورزی فراهم و تسهیلاتی را در اختیار تولید کنندکان قرار دهند.
پسته های ممتاز و درجه یک حاصل باغ هاب مناطق مختلف ایران است اما مهمترین منطقه ای که به طور گسترده بازار صادرات را در احاطه خود در آورده است پسته کرمان و به ویژه رفسنجان می باشد با انواع مرغوبترین پسته که عبارتند از:
  1. پسته بادامی شکل احمد آقایی
  2. پسته ممتاز اوحدی( فندقی)
  3. پسته درشت و بی نظیر کله قوچی
  4. پسته مجلسی و لوکس اکبری
نمونه های ذکر شده شهرت جهانی یافته اند و از نظر کیفیت و دارا بودن خصوصیات یک پسته اعلا تثبیت شده اند اما باید اذعان کرد فراتر از ۹۰ گونه و رقم، پسته در ایران می روید که دارای ویژگی ها و ظاهر مخصوص به خودشان هستند.

پسته ایران در راه صادرات جهانی

در میان چندین کشور تولید کننده پسته مانند ترکیه، آمریکا و … کشور ما جزو تولید کنندگان بزرگ و از فعالان بالقوه در زمینه صاردات این میوه مغذی برشمرده می شود، به طوریکه عنوان بزرگترین صادر کننده پسته در ۲۰۱۴ میلادی به ایران تعلق گرفت با صدور پسته در محدوده ۱۹۰ هزار تن.
گفتنی است به دلیل مشکلاتی که در مسیر صادرات وجود دارد ایران اکنون این عنوان نخستین و بزرگترین صادر کننده را به آمریکا واگذار کرده است.
از جمله مشکلاتی که می تواند در صادرات دخیل باشد عبارتند از:
  • خشکسالی و مواجهه با کم آبی
  • موانعی مانند تحریم های اقتصادی
  • نبود یا کمبود پایانه و ترمینال فروش
  • نبود هماهنگی های لازم میان تولید کنندکان و صادر کنندگان
  • تعلل و کاستی در بازار یابی های صحیح و کارآمد
  • عدم بسته بندی درست و ضعف در آن
  • وجود سم آفلاتوکسین و آفت زدگی به محصول
با تمام مشکلات ایران همچنان در صادرات دارای مقام است و بهترین ارقام تجاری خود را که در بالا نیز اشاره کردیم در قالب های متنوع روانه بازار های بین المللی می نماید.
منبع: بازار پسته ایران

مطلب پیشنهادی

قیمت مغز پسته بسته بندی شده

خرید پسته ومغز پسته از مغازه های آجیل فروشی به صورت بسته بندی یا فله ممکن است. پسته یکی از انواع آجیل و خشکبار است که مصرف آن در بین ایرانیان از قدمت زیادی برخو

دیدگاهتان را بنویسید